tirsdag 24. juni 2008

Midtsommarafton


Da er vi tilbake til hverdagen. På fredag var vi i Sverige hos svigerfamilien min og feiret midtsommarafton. Hele familien var samlet hjemme hos svigermor til mat først. Etterpå dro vi til hembygdsgården, også kjent som spøkhuset, hvor det var dans rundt midtsommarstangen. Heldigvis var været bedre enn ifjor. Da hølja det ned. Det er ikke så lett å danse og være glad i øsregn.

Her reises midtsommerstanga.


Gamle og unge er med i dansen.


På hembygdsgården var det kaker og kaffe, pølser, brus og is. For de som er interessert så er det mulig å se seg om i de forskjellige rommene på hembygdsgården. På folkemunne blir huset kalt spøkhuset. Man tror at det spøker der. Blant annet så er det en kjempestor stein der som flytter på seg rundt omkring på gården. Det trengs 6 voksne for å klare å flytte på den ifølge svigerfaren min.




Det er veldig koselig å gå rundt i rom som er som i gamle dager. Du føler " historiens sus " som man kan si det med litt høyttravende ord. Jeg liker historie så for meg er det veldig interessent å se gamle møbler, bilder ol.

2 kommentarer:

joanna sa...

Å så missuneleg eg vart, det ser ut til at dokke var myyykje heldigare med veret enn vi. Regn & kald vind var veret som møtte oss igår.

Jorunn sa...

Så heldig du er som fikk feire i Sverige, det er nok litt mer stas og fest der enn det er tradisjon for her i landet.
Ha en fortsatt fin dag!!