torsdag 6. august 2009

Maihaugen


På søndag dro vi til Sjusjøen til ei hytte vi hadde leid gjennom jobben. Været var ikke akkurat på topp og det var ikke noe særlig varmt så det frista ikke oss med noen lange turer på fjellet. I stedet valgte vi det unga hadde lyst til. Vi var to dager på Hunderfossen. Vi var på et badeland i nærheten av Lillehammer. Jeg var der en dag, mens gubben og unga var der to dager. Den andre gangen dro jeg på Maihaugen i stedet. Jeg har ikke vært der før så jeg hadde mer lyst til det. Vi regna ikke med at det var noe unga ville sette like stor pris på derfor dro de og bada. Jeg gikk rundt der i 3,5 time. Det hadde nok blitt i lengste laget for unga. Til og med der klarte jeg å finne interiørbutikk i hovedgaten i byen som er bygd opp. Bildet ovenfor er fra en velstående apotekers hjem fra begynnelsen av 1900-tallet som lå i hovedgaten. De har bygd opp hjem fra forskjellige tiår også. 80-talls hjemmet var jo nostalgi som bare det. Du går der med et smil om munnen og husker alt så godt.

De gamle setrene var også interessante. Jeg liker historie og å se hvordan ting var i gamle dager. Gubben har blitt dratt med på slike kulturhistoriske ting før. Ikke alt har begeistra han like mye. En gang var vi i Ålesund. På veien hjem igjen (vi kjørte til Oslo) så jeg på kartet at det skulle være helleristninger langs veien. Og jeg entusiastisk sier; at det må vi se når vi først er i nærheten. Joda, vi gikk avgårde innover i skauen. Vi fulgte en sti. Vi gikk og gikk og kom til slutt til et vann. Der kikket vi oss omkring. Ingenting å se. Til slutt foreslo gubben, noe ironisk, at kanskje det var på fjellveggen på andre siden av vannet ca 100 meter bort. Med vår beste fantasi kunne vi kanskje tro at vi så noe rødt. Det eneste vi fant på den turen var et skilt med toalett langs stien (ikke det at vi fant toalettet heller, men skiltet så vi). Den historien får jeg høre innimellom når jeg prøver å ta en avstikker for å se på noe langs veien når vi er på ferie. Alt er ikke like interessant og desverre så har kommunene ført opp alt mulig i kartboka. Det er jo ikke så lett for meg å vite det på forhånd når jeg ser et merke i kartboka som viser at her er det noe historisk!

Interiørbutikken langs hovedgatenfra 20-tallet som er bygd opp på Maihaugen.

Det var shabby chic og gammeldagste ting der. Jeg kjøpte selvfølgelig en liten ting.

Nå har jeg 3 dager igjen av ferien og nå på morgenen ser det ut som det blir kjempevær idag. Igår var det også fint. Det er deilig om disse siste dagene blir fine. Vi har ikke hatt noe fint vær hittil i ferien.

2 kommentarer:

Fjordheim sa...

Her var det jammen mye nytt siden jegvar innom sist.
Mye fint du har kjøpt deg. Nydelig skål med stett. Den likte jeg godt. Flotte puter også.
Litt farger må en ha innimellom det er helt sikkert.
Lenge siden jeg har vært på Maihaugen. Er visst mye nytt der siden sist. Spørs om jeg ikke må leke turist i eget nærområde en dag å få med meg den gata der. Høres veldig spennende ut.
Det er jo også noen flotte interiøbutikker i Lilehammer som er verdt et besøk.
Ønsker deg ei riktig god helg :)

Anne (Moseplassen) sa...

så artig at det er en interørbutikk på maihaugen da :)
Jeg liker godt å besøke bygdetun eller hva man nå skal kalle de, som du sier, det er noe med det gamle :)